الجمعة، أكتوبر 07، 2011

وعود كاذبة

هناك 3 تعليقات:

Unknown يقول...

السلام عليكم يا إسلام.......

دايما إنت ظالم المجلس العسكري كده؟!!! :)
.................
تصدق يا إسلام... هتصدق إن شاء الله.. أنا معجب قوي بموقفك الثابت من المجلس من أول يوم في توليه السلطة!!!!!!

على فكرة.. أنا معجب بثباتك على رأيك (اللي للأسف شواهد كتيييير بتأيده).. لكن مش مؤيد الرأي ده..!!
طبعا أنا متوجس خيفة على طول الخط من العسكر.. وأدعو للحذر منه دائما... لكن لدي شعور دائم (مبني طبعا على انطباعات وقراءات وتحليلات) بأن المجلس غشيم في السياسة ومضغوط عليه وخايف من الفزاعة الإسلامية - الإخوانية تحديدا - بأكثر من أن يكون ماكرا يضمر الشر... دي قناعتي.

إيه ليك شوق في حاجة؟! :)

تحياتي أخي الحبيب.

Unknown يقول...

وعليكم السلام
شكرا الاول :)

لا مفيش ليا شوق في حاجة خالص , ده راي سياسي يحتمل الصواب والخطأ مش عقيدة دينيه حدافع عنها واللي بتقوله احتمال وارد فكرت انا فيه كتيير وقلت لنفسي مش حلاقي حاجة اداري بيها كسوفي لنما المجلس يسلم السلطة (ان شاء الله يكون قبل يوم القيامة :))

بس انا اتعلمت حاجة , مليش دعوة ابدا بالنوايا وان حسن الظن يبقى للناس لاللي غالب عليها الحسن مش القبيح , يعني انا معنديش استعداد اصدق ان وزير دفاع نظام عميل مكنش يعرف ان مبارك عميل وفجأة بقى وطني لان ده بيخالف منطق الاشياء , دي قاعدة من قواعد حياتي وبمان المعطيات كلها بتصب في صالح الضبابية فالناتج يبنى على المعطيات .

مش من مصلحة المجلس يسلم السلطة لانه حيبقى في محل مسألة قضائية , ايه اللي يخليه يسلمها , ده غير الضغط الامريكي والمعونة ده غير الاوباشش اللي فضلوا مصالحهم الحزبية وكراهيتهم الشخصية للاخوان على انهم يشوفوا مصر بتحكم نفسها .

حواء اليوم يقول...

بشروا ولا تنفروا