الاثنين، يناير 17، 2011

الليبراليون واستغلال القران

يقول الله (هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُوْلُوا الأَلْبَابِ )  ال عمران
هو اي الله جل جلاله أنزل عليك يا محمد (صلى الله عليه وسلم) القران منه ايات محكمات (بينات واضحات الدلالة لا التباس فيها على أحد من الناس ) هن أم الكتاب (أي أصله الذي يرجع اليه عند الاشتباه ) وأخر (اي ايات اخرى ) متشابهات ( يوجد بها اشتباه في الدلالة حيث تحتمل أكثر من معنى وبالتالي تختلف فيها افهام البشر كل حسب عقله وعلمه- واحيانا حسب ما يهواه- وقد تعني ايضا ما استأثر الله بعلمه فلا سبيل الى العلم به مثل وقت قيام الساعة وخروج يأجوج ومأجوج ) فأما الذين في قلوبهم زيغ ( ميل عن الحق ) فيتبعون ما تشابه منه (اي يأخذون منه المتشابه الذي يمكن أن يحرفوه الى مقاصدهم وتوجهاتهم ويفصلوا النص عليها لاحتمال لفظه ولا يذكرون المحكم في المسالة لأنه عليهم وليس لهم ) ابتغاء الفتنة (الشرك أو التلبيس على المسلمين أو اضلالهم عن الحق ليوهموا الناس ان مذهبهم قد جاء في القران ) وابتغاء تأويله (  تفسيره وعلمه  أو معرفة مستقبل الاشياء من القران كما حاول اليهود استخدام الحروف في اوائل السور في حساب مدة حياة أمة الاسلام -في عهد النبي صلى الله عليه وسلم -أو تحريفه على ما يريدون) وما يعلم تأويله الا الله ( اذا فهمنا التأويل على انه العلم بماّل الامور ومستقبلها وحقيقة ما ورد في القران من غيبيات فعلمه عند الله وحده -ونقف في القراءة عند لفظ الجلالة - أما اذا كان المقصد من التأويل العلم والتفسير فيدخل فيه الراسخون في العلم لانهم يعلمون تفسيره -فنقرأ وما يعلم تأويله الا الله والراسخون في العلم  متصلة معطوفة بدون وقف عند لفظ الجلالة - وهي مسـألة خلافية يسع المسلمين الخلاف فيها) والراسخون في العلم (  الرسوخ هو الثبات,ومن صفاتهم بر اليمين وصدق اللسان واستقامة القلب وعفة البطن والفرج والذل للخالق والتواضع للخلق والزهد في الدنيا ومجاهدة النفس ) يقولون امنا به ( انتهى علم الراسخين الى قولهم امنا به ) كل من عند ربنا ( اي المحكم والمتشابه وكلاهما حق وصدق يصدق المتشابه المحكم ولا يتعارض معه  لقوله تعالى (ولو كان من عند غير الله لوجدوا فيه اختلافا كثيرا ) ) وما يذكر الا اولوا الالباب ( اي انما يفهم ويتعقل ويتعظ بما في القران هم اصحاب العقول السليمة والفهوم المستقيمة )
**قال صلى الله عليه وسلم  بعدما قرأ هذه الاية ( اذا رأيت الذين يتبعون ما تشابه منه فاولئك الذين سمى الله فاحذروهم ) رواه البخاري عن عائشة رضي الله عنها 
 **أمثلة : 
المحكم : ( وقضى ربك ألا تعبدوا الا اياه ) , ( قل هو الله أحد ) , ( الله لا اله الا هو ) , ( قل تعالوا اتل ما حرم ربكم عليكم ) سورة الانعام
المتشابه : قيل في اسباب نزول هذه الاية أن نصارى نجران قدموا الى النبي صلى الله عليه وسلم وجادلوه في قول الله عن المسيح عليه السلام ( وكلمته القاها الى مريم وروح منه ) يريدون ان يثبتوا معتقدهم في عيسى عليه السلام  وقالوا هي حسبنا اي تكفينا , ونسوا او تناسوا ( انما المسيح عيسى ابن مريم رسول الله ) . ( ان الله يغفر الذنوب جميعا ) الزمر , ( ان الله لا يغفر أن يشرك به ) النساء , فنرجع الى المحكم لنجد ان الله يغفر الذنوب جميعا بما فيها الشرك لمن تاب ولا يغفر لمن يلقاه بالشرك بدون توبة يقول الله ( واني لغفار لمن تاب وامن وعمل صالحا ثم اهتدى ) طه وهكذ تستقيم الايات ويصدق بعضها بعضا فنجمعها الى بعضها ولا نضرب بعضها ببعض لاثبات ارائنا كما فعل احد زملاء التدوين عندما استدل بايات وصفت اتباع الانبياء قبل بعثة النبي محمد صلى الله عليه وسلم بالاسلام كقوله سبحانه ( وقال موسى يا قوم ان كنتم امنتم بالله فعليه توكلوا أن كنتم مسلمين ) يونس , ( قال الحواريون نحن انصار الله امنا بالله واشهد بانا مسلمون ) ال عمران ليخرج بان هناك يهودي مسلم ومسيحي مسلم ومسلم مسلم فان كان يقصد ان ذلك قبل بعثة محمد فلا خلاف لان الدين عند الله الاسلام وكل من يؤمن بما جاء عن الله فهو مسلم ( ملة أبيكم ابراهيم هو سماكم المسلمين من قبل ) وان كان يقصد ان اي احد بعد بعث محمد صلى الله عليه وسلم ( وهو ما كان يريد قوله من باب التجديد وفتح العقول المنغلقة مثل عقولنا ) لا يؤمن بمحمد والقران يطلق عليه صفة الاسلام فانا لن اترك العنان للساني وما يجيش في صدري من غضب لهذا التزييف لحقيقة شرع الله ولكن فقط اذكره بالاية أعلى الصفحة وتفسيرها وقوله سبحانه وتعالى ( ان الذين يكفرون بالله ورسله ويريدون أن يفرقوا بين الله ورسله ويقولون نؤمن ببعض ونكفر ببعض ويريدون أن يتخذوا بين ذلك سبيلا أولئك هم الكافرون حقا وأعتدنا للكافرين عذابا مهينا والذين امنوا بالله ورسله ولم يفرقوا بين أحد منهم أولئك سوف يؤتيهم أجورهم وكان الله غفورا رحيما ) سورة النساء اي ان من امن بمحمد وكفر بموسى او عيسى او ابراهيم او نوح فهو كافر مكذب لمحمد  عليه الصلاة والسلام ومن امن بعيسى او موسى وكذب محمد وما جاء به فهو كافر وليس مسلما الا لعنة الله على الدجل والدجالين ولن اذكرك بقوله جل وعلا ( لقد كفر الذين قالوا ان الله ثالث ثلاثة ) المائدة , ولا قوله عز من قائل ( لقد كفر الذين قالو ان الله هو المسيح بن مريم ) المائدة وهي كافية لفضح جهل الجاهلين بالقران وكذب المنافقين الذين يتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة , ولا ننسى ان نقول ان كفر الكافر لا يبيح قتله اذا لم يكن محاربا لنا ولا الاساءة لمعبوده ولهذا مكان اخر فليس حديثنا ولكن حتى لا تختلط الامور ونتهم بما لم نتكلم به ولم نقصده .
اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه 
اللهم اننا نؤمن بانك حي ليس قبلك شيء ولا بعدك تقوم بامر الكون لا يصعب عليك امره ,فقنا عذابك واهدنا الى الحق الذي ترضاه فان كنا مخطئين فلم نقدر الا على ما أوتينا فعلّمنا اذا جهلنا وذكرنا اذا نسينا وقربنا منك اذا ابتعدنا واعذرنا بجهلنا فما قصدنا الا وجهك .

هناك 20 تعليقًا:

واحد من الناس يقول...

المراجع
تفسير البغوي والقرطبي والطبري وابن كثير والظلال والمنار لمحمد رشيد رضا
قد يسأل سائل لماذا كان هناك متشابها في القران ؟
من فوائد المتشابه امتحان القلب فلو كان كله واضحا ما كان فيه معنى الخضوع والتسليم بالرسالة ,وتحفيز عقل المؤمن للتفكير في المعاني لان الواضح لا يحتاج الى التفكير فيه , المتشابه يشجع على تعلم علوم اخرى متعلقة بالقران لتفسير ما يصعب تفسيره كعلوم اللغة واسباب النزول وحين يظل التساؤل مستمرا يستمر الارتباط بالكتاب والله اعلى واعلم

واحد من الناس يقول...

رجاء من كل من يقرأ المقال ان اقتنع به أن ينشره في مدونته لتعم الفائدة وينتبه من لا يعلم الى هذه النقاط ولا يرتبط ذلك بذكر المصدر فالمهم هو نشر الحق ومن رأي فيه خطأ فلا يبخل علينا بالنصيحة

غير معرف يقول...

لافض فوك اباسلمى نفع الله بك وبما كتبت اعجبني كثيرا حماسك وغيرتك على دينك فزادك الله علما وتقى وجعلك سيفا مسلطا على هؤلاء الذين اتخذواهوائهم إله فأضلهم الله عن الذكر .وعجبا كيف يكون المرء مسلما وهولم يسلم منه دينه فكيف بالمسلمين .ان هؤلاء الذين ضلو ويريدون ان يضلو بكتاباتهم المنحرفه التي لاتقوم على حجه ولا برهان سيسئلون عما كتبو وسيقفون امام الله جل في علاه كما قال:(وقفوهم انهم مسئولون )وستسئل ايديهم عما كتبت وستشهد عليهم وحينهاسيندمون اشد الندم على ما كتبو وما قالو.
وتقبل مروري اخوك ابو عبدالله العداوي

موجة يقول...

اللهم امين
يارب العالمين
وضحت كتير فى البوست ده
وبجد استفدت
اوقات بيختلط على الامر فى فهم بعض ايات القران
ولكن بعد كده هبقى ارجع لاى كتاب تفسير بدل ما ينطبق عليا نص الايه اللى فى البوست
اللهم ارحمنا
وجزاك الله خير انت ونناقل هذا المقال عنك (م:وئام النجار)فى مدونة بصراحة

ماجد القاضي يقول...

السلام عليكم

تعجبت من اعتقادك أني قد أخالفك في شيء.. بالعكس أبصم على كل ما قلت (طبعا عن قناعة وعلم ولله الحمد :)

أما طريقة الأداء فهي التي نختلف فيها.. وكما تعرف.. هذا اختلاف تنوع لا اختلاف تضاد!

عامة إن شاء الله - كما أشرتُ في بوستي السابق - سأشير إلى بعض ما تحدثتَ عنه في بوستي القادم (الأسئلة الصعبة)..!
لكن سأحاول تبسيط المفاهيم والمصطلحات بعض الشيء :)

تحياتي أخي الحبيب.. ومرة أخرى عودا حميدا..

أنا حرة يقول...

أخى الفاضل
السلام عليكم
أشكرك على هذا الموضوع
والذى لا تعرفه ياأخى (أو تعرفه)والله العظيم تعبت من الرد على هذا الكلام مع مسلمين يقرأون القرآن فى المناسبات ويجادلوننى فى أن أهل الكتاب الذين لم يؤمنوا بسيدنا محمد عليه الصلاة والسلام ورسالته سوف يدخلون الجنة ويقولون ماذا تقولين فيمن إخترع أشياء أفادت البشر ألا يدخلون الجنة لأنهم يهود ومسيحيين؟ إلى هذا الحد بلغ الغباء وعدم الفهم عند بعض المسلمين حتى تعبت من إيراد الأدله والآيات ثم فى النهايه قلت له لا تقلق على دخول أهل الكتاب الجنة وحاول أنت أن تعمل لتكون من أهلها بفضل الله ..ولا تقلق عليهم فإن الله عدل ولا يظلم الناس مثقال ذرة
شكرا ونفع الله بك

Haytham Alsayes يقول...

السلام عليكم

رأى بمنتهي البساطة انني اؤمن بالتخصص وبأن للتفسير والفقه والحديث وغيرها من علوم الدين له رجاله وعلماءه وفقهاءه وبمنتهي البساطة الاسلام لا يحتوى في داخله نظام كهنوتي فهو ترك العقل بحدوده ليفكر ويتدبر ويكون افكاره وفقا لظروفه ووفقا لبيئته لذلك نجد ان اختلاف الفتوى رحمة بين المسلمين وان هذا الخلاف في النهاية يبرز المعني ويقويه
وفي النهاية هذا من باب توسيع الدين علي اصحابه


اما الثوابت من الدينوالناسخ والمنسوخ ليس لي خلفية علمية ولا شرعية تجيز ان اتكلم عنها حتي لو بالنقل من المصادر لان هناك ببساطة مصادر وهناك تأويل من هذه المصادر كل علي حسب عقله وكل علي حسب بيئته والاستقاء من المصادر ليس كافيا ابدا لتفسير اية ما او حديث ما
والعلماء ذاتهم يعترفون او يبينون ان هناك عوام في امور الدين وهناك اهل علم من الممكن ان تنقل عن اهل العلم بدون فهم فهذا كارثة وهذا مانعاني منه الان في المجتمع
وهناك نقل بدون تبيين للامور وهذا ايضا كارثة ..

وهذا عن الثوابت ولا اتكلم عن هذه التدوينة بهذا الكلام فانت ذكرت المصادر ولكن انا اتحدث عن التخصص هنا لتبيين ان الكلام عن اشياء في القرأن والحديث بالنقل غير كاف لا ستوضاح الامور
هذه من ناحية اما الناحية الاخرى من باب الدين النصيحة وهذا قصدك قبل اي شىء وقصد كل مسلم في ايصال فكرة او مضمون وهذا قصدك فجزاك الله خيرا

اما عن المتشابه او غيره او حتي ولو تفسير قرأني او حديث
فاتكلم عن نفسي لا اخذ من الكتب بقدر ما اخذ من الشيوخ السقاة
واتحدث عن نفسي قبل كل شىء
سألتني رأى وهذا رأى ويارب اكون وضحته
وعلي فكرة دة مش ذم في التدوينة ابدا ولا مدح ايضا لاني ببساطة لن افهم ال من مصدر سمعي وبصرى من شيخ اثق فيه
وهذا ايضا لا ذم في شخصك الكريم ولا مدح ايضا فانت ناقل وهذا اقدره واجله ..

تحياتي وتقديرى

شمس النهار يقول...

عادتا عندما اقرا القآن وماافهمش حاجه او مااعرفش اقراها كويس يابقرا التفسير وافهم يابسمع من شريط او القرآن الالكتروني اللي عندي

وشكرا علي البوست

واحد من الناس يقول...

معلش يا اخوانا كله يجي على جنب علشان ليا قعدة مع هيثم:)
وعليكم السلام
بداية مجرد ان صفحتي تنور باسمك ده شىء يخليها تزيد في القيمة
وانا ايضا اؤمن بالتخصص وبشدة , ولا يوجد نظام كهنوتي معك
اختلاف الفتوى مسألة حتمية لاختلاف قدرة البشر على الاستنباط والالمام بالامور ,ولكن كونها رحمة فليس دائما ( وخلاف من يقول ان مبارك امير المؤمنين ومن يقول انه ظالم ليس من التوسعة في الدين رغم ان كلا يستند الى الدين في اعتقاده)
عدم وجود خلفية علمية لديك للكلام عن الناسخ والمنسوخ هذا لا يقوله الا الاشخاص الذين يعرفون حقيقة العلم وهو شىء احترمك عليه وبشدة فلو سكت كل واحد فينا فيما لا يعلمه ما حدث خلاف ولا شقاق , اما عدم وجود خلفية علمية عن الثوابت من الدين ( هذا ما قلته انت وعطفته على الناسخ والمنسوخ )؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!! ازاي فكيف ادين بدين يحاسبني الله عليه ولا يكون لدي دليل يقيني على ثوابته ؟
نعم هناك عوام في امور الدين وانا منهم وانت ايضا , فانا لست ممن حصل ادوات الاجنهاد ولذلك فانا مقلد او عامي ولس ت ازعم ان قدري اكثر من ذلك بل لم أشرف بان احصل طريق الدعاة , ولكن علمي بمسألة ما على التفصيل وقدرتي على طرحها والدفاع عنها لا يوصلني الى درجة العلماء ولا يخرجني من طائفة المقلدين ولكن في النهاية انا اتكلم عن اعتقاد يستوي فيه العالم والجاهل
مجرد النقل عن المصادر لا يكفي صحيح ولكن عندما تجمع مصادر المسلمين على نفس المعاني ؟!
الاخذ من اهل العلم الثقاة هو مذهب العقلاء ولا استطيع النقاش فيه ابدا والحمد لله استعين بهم في مالا اعلمه او حتى اعلمه ولا اطمئن الى علمي والثقة هو من نثق في دينه وتقواه وعلمه فمن له علم ولا تقوى له تردعه عن الكذب عن الله فلايؤخذ منه ومن كان تقيا وليس بعالم فالاخذ منه كارثة .
كل ما في الامر انك عندما تذكر قال الشيخ بن باز تتجهم وجوه من يظنونه متشددا وعندما تقول قال الشيخ القرضاوي او الشسيخ الغزالي رحمه الله يتحسس بعضهم مسدسه رفضا لكلامك مسبقا فاقوم بعرض الفكرة المجردة وطرحها للنقاش بدون افكار مسبقة للوصول للحقيقة واعتقد ان تعليم وعقل وثقافة الناس لن تخرج عن شخص يتبع شيخا واخر يتبع عقله وهواه فهذا يكون الاستدلال عليه بالحق المجرد من اي اشخاص
يتبع

واحد من الناس يقول...

هيثم فكرة المقال هي التنبيه من تلبيس الناس من القول على الله بغير علم وما قلته انا لا يحتمل الا كونه حق مطابق لاقوال اهل العلم او باطل في النقل او الاستنباط وهو ماكنت اريد رأيك فيه ولم تقله كالعاده
هيثم اشهد ببراعتك في الخروج محايدا حتى في عرضك للتاريخ المتوتر كموقعة الحرّة , ولكن نصيحة من اخ اصغر وطامح الى صداقتك هناك أمور لا حياد فيهابل انحياز مطلق لها او ضدها فهي اما حق او ضلال فاما ان الايمان بمحمد صلى الله عليه وسلم واجب لاطلاق لفظ الاسلام على من جاء بعده وان مكذبيه مكذبون لله ومكذبون لانبيائهم الذين بشروا به او اننا لم نفهم ديننا واننا نكذب طيلة اربعة عشر قرنا من الزمان وهي مسألة كما ترى لا تحتاج الى استشارة الثقات ولا تحتاج الى علم اصلا من قبل المؤمنين فهي في عداد المسلمات فندما يزعم احدهم ان الكافرين بمحمد يطلق عليهم الاسلام وتقول له انت ( لا اقول انه كلام معيب لا سمح الله ولكن هذه النظرة تحتاج الى نظرة عميقة ولابد ان يدور حولها نقاش طويل لعلنا نخرج منها بنظرة اخرى للاسلام الذي على ما ............والكلام لنفسي وذاتي المتواضعة )
اعتبر كلامي جزء من النقاش الذي طالبت به , وان كنت لا تراني اهلا لذالك ( مش حزعل بالمناسبة من ده )فيمكنك ان تسأل الثقات لان مثل هذه الامور ليست للتأجيل لانه ليس من اختلاف وجهات النظر ولا فتوى انه الايمان بالله ورسله فاما ان نؤمن بهم جميعا وبما جاءوا به عن الله أو ......لا حياد ولا انتظار فالله وجهتنا وواجدنا وسؤاله لنا في الاخرة هو حوار حياتنا وفي النهاية موقفك لك اة عليك وليس لي او علي ولكنها نصيحة محب عسى ان ننتفع بها واياك
واخيرا ادعيلي اني اقدر انزل مصر واوعدك باني حزورك في الكلية في دمنهور الا اذا كان عندك مانع
وتصبح على ثورة :)

Haytham Alsayes يقول...

ا اسلام
مش عارف بس حاسس انك اسئت الظن بي ولاقصي حد مش عارف ليه
الرد اللي قولته كان عند سال صح ؟
اكيد صح لانك عرضته بنفس النص

طيب حضرتك تدخلت في نيتي وانا بقول الكلام دة عنده لما قال البوست بتاع فهم اخر للاسلام او حاجة زى كدة

انا كان نيتي خير علي فكرة
وقلت لو عندك وجهة نظر موثقة غير اللي احنا عارفينه اعرضه ونتناقش فيه يمكن انا فاهم الاسلام غلط

انت ليه حضرتك خدت الكلام علي اساس اني مقتنع بالكلام وعلي فكرة مش هاقولك انا مقتنع بي ولا لا لان دة شىء يخصني وحدي
بس عاوز اوصلك معلومة انا عمرى بنتهك حدود الشرع ودة خط احمر بالنسبة لي
ومش معني اني قلت له كدة يبقي مقتنع انا كان معني كلامي اعرض النظرة دى بالمصادر وناقشها يمكن احنا كلنا غلط وانت صح
هتقول طيب دي ثوابت الدين ومينفعش تتناقش فيها ودى حاجة زى الشمس
طيب ياسيدى خليه يعرض اللي هو عاوزه
هو حر الحساب عند ربنا مش عندنا احنا
والله اعلم بالنوايا وانت لا تعرف عملي شكله ايه ولا عمله ولاعملك وربنا هو اللي هيفصل في الاخرة اما علي جنة او علي نار ولا العياذ بالله
هي دى الفكرة بس
لكن تقولي ان انا مقتنع بكلامه
ارجوك اقرا التعليق تاني وشوف
يمكن علي فكرة برضه عاوز اوضح حاجة
انا لو عاوز اتهكم علي حد ممكن اتهكم عليه بمنتهي السهولة ومن غير ما يخد باله ومش معني كدة اني كنت بتهكم عليه
لا ابدا
سال بيحب انه يكتب بما هو مقتنع بيه هو حر انا احترم اي حد يكتب حتي لو ملحد حتي سيبه يكتب مش هيضرك
رد عليه واقنعه بالكلام
لكن ردي عليه فعلا كنت عاوز يطلع كل اللي عنده في الموضوع دة ومش معني اني اتناقش معاه ابقي مقتنع بما يقول

بس
ياريت تكون وضحت

اما عن ردك عليا في حتة الناسخ والمنسوخ والثوابت من الدين
يتبع عشان الكلام اعرف انشره

Haytham Alsayes يقول...

حته بقي الناسخ والمنسوخ
علي فكرة الثوابت الحمد لله عارفها طبعا
لكن كان قصدى المسائل المتوغلة في الشرع زى الفقه واصول الدين علم الحديث وعلوم القرأن دى يا استاذ معرفهاش لاني ببساطة
مش متخصص ولو عاوز اعرف حاجة فيه اعرفها من اهل العلم
ودة كان قصدى

اما الفتاوى رحمة اه رحمة
طيب الفتوى اللي قالها الشيخ عامر بتاعة البرادعي
اساسا دة راجل مخبول واللفظ دة قاله القرضاوى في الشريعة والحياة امبارح
وللاسف الراجل دة من دمنهور
ربنا ابتلانا بيه هو وابو حصيرة

ويارب اكون وضحت الامر
وشىء تاني ياريت تعرفه عني
انا مبحبش التشدد
انا بحب الاعتدال لاقصي حد
بحترم اللي يخالفني في الرأى مهما كان اتجاهه او دينه او افكاره لاني مؤمن بالحوار واظن ان الاسلام هو من ارسي هذه القاعدة
بحب ديني جدا ولا اتساهل فيه بشى الطرق وربنا يديمها نعمة
انظر الي الدين بسهولة ولا اريد كل من يعقده في وجه العباد او يميعه من اجل مسائل خاصة
احترمك بشدة ويشرفني صداقتك طبعا
للاسف انا مش معيد في الجامعة عشان تزورني فيها
لاني انا بحضر ماجستير علي حسابي
والمصيبة كمان اني ابحث عن عمل ومش لاقي ربنا يرزق باذن الله
وبس
ودعواتك

معلش طولت عليك بس بجد لما شوفت انك جايب تعليقي اللي عند سال اتنرفزت معلش بقولك الصراحة لانه كان من 15 يوم فاتوا وحسيت انك قصده بالبوست دة من الاول هو والبوست اللي فات او اللي قابليه تقريبا

تحياتي وتقديرى

واحد من الناس يقول...

هيثم بداية وقبل اي كلام انا بعتذر جدا جدا جدا اذا كان كلامي ضايقك واني مااسئت الظن بيك ولا بسال نفسه رغم ضيقي الشديد من كتاباته وعدم نشره لردودي واكيد شفت اني مذكرتوش نهائي في اي بوست انما ناقشت فكرة وبس (وبعتبر اللي هوه بيقولوه سوء تقدير لكن النوايا يعلمها من يعلم السر وأخفى )ده قبل اي كلام
الثانية ان مفيش حد فينا يعرف التاني علشان يحمل كلامه على طبيعة شخصيته فالبتالي الكلمات بتحمل معناها الحرفي وبس مش اي حاجة تانية والكلام حمال وجوه خصوصا بدون وسائل اتصال مباشرة زي تعبير الوجه او نبرة الصوت , ربنا يجعلنا واياك من الوقافين عند حدود الله ,لا مش حقولك دي ثوابت الدين ومينفعش نناقشها لان ده نوع من انواع الحجر سىء العاقبة لان صاحب الفكرة حيعتقد انه على حق ومحدش عرف يرد عليه واللي عنده شبهه قوية ميسكتش عليها يروح يسأل واحد من الثقات علشان ايمانه يكون قوي واللي زي الشمس في عيني ممكن يبقى مش موجود اصلا في عين واحد تاني ,
هيثم كلامك مش معناه انك اقتنعت بس حسيت انه فيه نوع تأثر وانا لم اتشرف بمعرفتك علشان اعرف انك بتستخدم نفس الطريق اللي بؤمن بيها في الوقوف مع المحاور على ارضية واحدة ومن ثم الاثبات ودي مقتبسه من ( وانا او اياكم لعلى هدى او في ضلال مبين ) فالتمس لي العذر .
يتبع

واحد من الناس يقول...

تاني الثوابت كانت معطوفة على الناسخ والمنسوخ يعني كان يشملهم معنى واحد اما المسائل الموغلة فاحنا متفقين من البداية انها لاصحاب التخصص وشاكر ليك تقديرك لي ومحاولتك افهامي ماغاب عني ,
المثل اللي انا ضربته كان معناه ان الاختلاف مش دايما رحمة ومش في كل المسائل يعني الرحمة في السعة والتنوع المبني على الاستنباط الشرعي من اهله مش في الاختلاف في حد ذاته .
مش هاعتبرك كلامك عن التشدد ايحاء باني متشدد لاني مؤمن ان التشدد والاعتدال مسائل نسبية مش قواعد الناس اتفقت عليها وده السبب اللي بيخليني اعتبر كل مسألة خلافية قابلة للنقاش ويتقنعني يا اقنعك يا اما ان الامر يسع ان احنا نكون مختلفين بدون عداوة
مفيش اسف ولا حاجة خلاص حجيلك البيت ,انا مكنتش عايز اقول كده علشان بيقولوا الدمهرة مبيحبوش حد يزورهم في البيت , مفيش مصيبة ان شاء الله ربنا يرزقك برزقه ويكرمك بكرمه ويعطيك خير الدنيا والاخرة واشوفك دكتور في الجامعة واتصور جنبك واوريها لعيالي واقولهم صاحبي دكتور في الجامعه وهو اللي بيالف كتب التاريخ بتاعتكم في المدرسة
ياريت كل اللي يختلف معايا يطول كده ,لا والله مقصدكش خالص باي بوست سابق لكن البوست ده اه كان نفسي تقراه بس الكلام مكنش عنك خالص مجرد تقرا وجهة نظر تانية اعتقادا مني انك اتاثرت (مش اقتنعت ولا تبنيت )بالاولى .وكمان ده كان اعتقاد خاطىء اكرر اسفي واعتذاري وتقديري لشخصكم الكريم وبلدكم ايضا لانها بلد مراتي يعني مقدرش اقول حاجة عنه هههههههههه

بت خيخة وأي كلام يقول...

السلام عليكم

ازيك يا اسلام

انا ماقريتش البوست

انا بس عايزة اقولك على حاجة

انا اول مرة دخلت عندك هنا
لفت نظري بيت الشعر او المقولة اللى انت كاتبها على جنب
وعجبتنى اوى

قوض خيامك عن ربع اهنت به وجانب الذل ان الذل يجتنب

هو انا حاسة انى فاهماها

بس محتاجة اعرف وجهة نظرك انت فيها ايه
لانى خايفة اكون فاهماها غلط

فاممكن تقولي المقصود بيها ايه علشان اعرف هو انا فهمتها صح ولا لأ؟



شكرا ليك
واسفة على الإزعاج


سلام
اختك خيخة

واحد من الناس يقول...

خيخة
وعليكم السلام
قوض خيامك عن ربع اهنت به وجانب الذل ان الذل يجتنب
الربع هوالبلد او المكان فاذا اتعرضنا لاهانة او ذل او شىء يسبب لينا الالم نلم عزالنا ونرحل من المكان ده , منعقدش نغني ونقول بلدي وان جارت علي عزيزة واهلي وان ضنوا علي كرام لا اذا بلدي ظلمتني تبقى ظالمة وتستحق الفراق , واذا اهلي بخلوا عليا يبقوا بخلا مش كرام هوه ده معناها اللي انا فاهمه ومؤمن بيه بس فاضل نقطة علشان ناس كتير ( مش انتي ) بيحملوا الكلام دايما معاني مش مقصودة , النقطة هي اني ممكن اكون كريم معاهم كلهم مش علشان هما يستحقوا لا علشان دي اخلاقي
ولا ازعاج ولا حاجة
تحياتي

بت خيخة وأي كلام يقول...

السلام عليكم

وش واحدة مبتسمة

اصل انا تقريبا فهمتها زي ما انت شرحتها

بس انت في شرحك عممت الفكرة
لكن انا حصرتها فى حاجات شخصية مريت بيها

يعني انا فهمتها بالشكل ده
ان فيه في حياتنا احداث مرينا بيها مش كويسة واتبهدلنا وقتها اوي

الاحداث دى قد تكون مرتبطة باماكن او اشخاص
فساعتها_ حفاظا على ماء الوجه _الواحد لازم يبعد عن الاماكن دى او الاشخاص دول
علشان مايتبهدلش اكتر من كدة



انك تكون كريم مع الأخر
حتى ولو كان هذا الأخر لا يستحق

انا شايفاه مبدأ محترم
يدل على حسن الخلق



شكرا ليك يا إسلام


سلام
اختك خيخة

Haytham Alsayes يقول...

يا دكتور
والله مفيش اعتذار ولا حاجة خلاص احنا بقينا بلديات بقي
وحضرتك بس انزل مصر واكيد ليك عزومة عندى انت تنورني وتشرفني صداقتك

تحياتي وتقديرى

ماجد القاضي يقول...

على فكرة يا دكتور... أنا واقف على جنب من بداية الحوار.. ورجلي وجعتني!!!

هيثم.... وأنا معزوم؟

ابن الإيمان يقول...


بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله..:
السلام عليكم..
اخي العزيز(اسلام)
قرات مقالك منذ تنبيهك لي عليه عندي
...
رددت على دعوتك لي عندي
هنا
حيث انك طلبت نشره..وانا وعدتك بذلك ان شاء الله..
انتبه لاخينا ماجد..
مسكين وجعته رجله بالانتظار
هههههه
تحياتي للجميع

اخوكم
ابن الايمان